Gaan we binnenkort de internationale treinen ook opknippen naar verschillende vervoerders?
Ik moest recent kaartjes kopen naar Oostenrijk en ik vond NS Internationaal toch ook al niet goed werken, de helpdesk raadde aan te bestellen via ÖBB. Ik hoop dat ze juist beter hun best gaan doen bij NS Internationaal of dat er vanuit de EU kwaliteitseisen aan internationale treinen kunnen worden gesteld, gelijkzo NL eisen stelt aan het nationale treinennetwerk.
Het zou inderdaad een heel goed idee zijn als de EU zich hier iets meer op zou richten. Op dit moment is het ook erg lastig om nieuwe internationale trajecten op te zetten of ervoor te zorgen dat ze ook echt sneller en beter worden. Met het beperkte aantal treinen wat nu rijdt en de hoge kosten gaat het heel moeilijk worden om mensen te overtuigen de trein te pakken in plaats van het vliegtuig.
Er wordt inmiddels hard gewerkt aan de implementatie van een europese communicatie-standaard (OSDM) tussen rail aanbieders. Het zal nog wel een paar jaar duren voor het volledig overal is uitgerold, maar de verbetering zit er aan te komen.
Hebben we wel een fatsoenlijke trein naar Berlijn? Laat het een nieuwe speler maar proberen.
Ik ga af en toe met de Thalys en het is nu al een gedoe omdat de NS vaak niet op hoogte is van wat er in Frankrijk bij de SNCF gebeurt. Als we dan ook nog krijgen dat de vervoerders op zo’n traject gaan wijzigen en dat we straks niet meer één portaal hebben voor het kopen van alle internationale treintickets zou het hele systeem een stuk lastiger kunnen worden voor reizigers.
Mogelijk krijgen we wel meer treinen zo en zou het ook goedkoper kunnen worden. Maar ik vind het geen goed idee als we het hier in Nederland wel buitenlandse staatsbedrijven toelaten die in hun eigen land de concessie gewoon krijgen, zonder dat concurrenten daar mee kunnen doen. Dan moeten die landen ook hun spoor openstellen.
Ooit had je mensen zitten bij de ns die wisten wat er gaande was bij de buitenlandse vervoerders omdat dat specifiek hun vak was. Die zijn weg bezuinigd voor automatische systemen, die niet, met elkaar kunnen communiceren.
Ik ben wel benieuwd wat de ontwikkelingen hier gaan worden eigenlijk. Want in zekere zin lijkt die concurrentie wel nodig om de prijzen naar beneden te werken en internationaal reizen met de trein interessanter te maken. Als ik het mij goed herinner heeft de luchtvaartindustrie destijds eenzelfde transitie ondergaan. Want uiteindelijk hebben budget-airlines vliegen best populair gemaakt en is die industrie daardoor best wel veranderd. Waar ik denk ik vooral mee zit dan is infrastructuur hier in Nederland. Want uiteindelijk moeten we regionaal vervoer ook niet in de weg gaan zitten…
Ja, het zal inderdaad lastiger zijn met de beperkte capaciteit op het spoor. Het zou wel mooi zijn als er wat echt commerciële partijen komen die echt gaan proberen om goedkope internationale ritten op te zetten. Helaas zijn de meeste vervoerders gewoon weer onderdeel van een ander buitenlands staatsbedrijf, daar verwacht ik niet zo veel van.